7

Gambit

V šachové terminologii gambit znamená oběť materiálu pro získání výhody. Ta může být buď poziční, nebo je výhodou zneprehľadnenie situace, případně zostření hry. Proti gambitu se dá bojovat třemi základními způsoby. Přijetí obětovaného materiálu s cílem útok odrazit a později využít početnou výhodu odmítnutí oběti. Pokud oběť nepřijmeme, je možná zvolit protigambit navržením vlastního kamene k oběti. Přijetí oběti, avšak tak, že ve vhodnou chvíli soupeře zbaví všech výhod, které obětováním kamene získal.

Obecně slovíčko gambit znamená riskantní postup, kdy jedna strana vsadí vše na jednu kartu bez toho, že by to bylo nutné. Příkladem známého gambitu je například Královský gambit. Známý je od 19. století. Nejčastěji je charakterizován tahy 1. e4 e5 2. f4. V současnosti se již tento gambit na světové úrovni moc nepoužívá díky lehké možnosti se mu vyhnout. Šachový mistři detailně prozkoumaly možnosti protigambitu a odmítnutí tohto gambitu. Při odmítnutí se za nejsprávnější uvádějí tahy C5 a d5. Při exf4 dokáže jezdec ohrozit dámu šachy na h4. Proto nejčastějším pokračování, je gambit králova jezdce. Dalšími známými gambitmi jsou například:

  • Blackmar-Diemer gambit
  • Blumenfeld gambit
  • budapešťský gambit
  • Dámský gambit
  • Englund gambit
  • Evansův gambit

Pridaj komentár